email marketing

Derfor skal du i gang med email marketing som blogger i 2018!

Har du en ny blog eller har du blogget i noget tid, men har lukket ørene når du har hørt ordene e-mailliste eller nyhedsbrev? Du er ikke alene, mange bloggere misser et stort potentiale, når de vælger e-maillisten fra, og især hvis du gerne vil tjene penge på din blog, så gør du en stor fejl ved ikke at bruge e-mail markedsføring som en del af din strategi.

Hvad er email marketing?

Email marketing betyder helt kort markedsføring via e-mails – det betyder at du promoverer enten et produkt, et event, din blog eller andet gennem e-mails, som sendes til personer der har sagt ja til at modtage emails fra dig. E-mails er en af mange markedsføringskanaler du bør bruge som blogger i 2018!

 

Fordele ved email marketing

Der er flere fordele ved at benytte e-mails til at kommunikere med dine læsere. Her vil jeg fortælle dig om de vigtigste grunde til at du SKAL starte din e-mailliste og begynde at sende nyhedsbreve ud.

#1 Du ejer din e-mailliste

Det er fint at have følgere på de sociale medier, men dem ejer du ikke. Du er ikke herre over om Facebook vælger at lukke i morgen, eller ændre deres algoritme, så du når ud til endnu færre af dine følgere. En gang var det sådan at alle dine følgere så når du slog noget op, sådan er det slet ikke mere – langt fra!

En e-mailliste er din helt egen, du kan til enhver tid bruge den til at komme i kontakt med dine læsere – også selvom Facebook og Instagram lukker, eller hvis din blog bliver hacket og du må lukke den midlertidigt. Det er en sikker metode til at komme i kontakt med dine læsere!

#2 Du ved at folk vil høre fra dig!

De personer der er på din e-mailliste har sagt aktivt ja til at være der, derfor er du sikker på at de har lyst til, og faktisk forventer, at høre fra dig. Derfor kan det også være en god ide, af og til, at skille sig af med folk på din liste der aldrig åbner dine e-mails. Dem er der ingen grund til at sende e-mails ud til.

#3 En e-mail bliver læst af flere interesserede end en post på Instagram

Når du sender e-mails ud, vil flere af dine læsere se din e-mail og dit budskab end hvis du blot laver en post på et socialt medie. E-mails er stadig et ret seriøst medie, og du vil opleve at kunne ramme flere interesserede med dine mails. Et opslag på sociale medier bliver hurtigt væk i mængden, og folk scroller sig hurtigt igennem deres feeds.

#4 Du kan få mere trafik eller sælge mere med dine e-mails

E-mails kan du bruge til mange ting, en af dem er at sende trafik til din blog eller sælge produkter. Min erfaring er, at man kan sælge meget mere ved at bruge e-mails frem for sociale medier. Har du en e-mailliste, som er den rigtige målgruppe til dit produkt eller dit blogindlæg, så vil du helt sikkert opleve det samme.

#5 E-mails er personligt for dig og læseren

Folk ser e-mails som en personlig måde at kommunikere på. Du kan komme i tættere kontakt med dine læsere, end du kan via sociale medier. Du kan lære dine læsere bedre at kende ved at stille dem spørgsmål og starte samtaler. Det fungerer rigtig godt igennem e-mail.

 

Hvad kan du bruge e-mail markedsføring til?

Opbygge et forhold til dine læsere

Noget af det vigtigste du kan bruge e-mails til som blogger, er at etablere et forhold til dine læsere. Det er nemt at gemme sig bag en virksomheds-Facebookprofil, men når du skal sende mails ud til dine følgere føles det mere personligt.

Du kan stille spørgsmål, lære dine læsere at kende og etablere et langvarigt forhold til dem. Måske får du ligefrem venner ud af det. Det er vigtigt at du er konsistent med dine e-mails for at holde dette forhold til dine læsere intakt. Send for eksempel en mail ud om ugen, for at være sikker på at folk ikke glemmer dig, og inkluder gerne en lille personlig historie, så dine læsere føler at de lærer dig bedre at kende uge efter uge.

Sende trafik til din blog

Har du skrevet et nyt blogindlæg du gerne vil promovere, eller har du et indlæg fra sidste år, som er relevant igen, så kan du bruge e-mails til at sende dine læsere til disse blogindlæg. Du kan også opfordre folk til at videresende din mail eller dele den med deres venner, og på den måde få endnu mere trafik til dine indlæg. Husk at skriv klart i mailen hvad du vil have folk til at gøre!

Opbygge et ekspert-image

Sender du mails ud hver uge med tips til hvordan du kan leve mere bæredygtigt i børnefamilien? Så opnår du hurtigt ekspert-status hos dine læsere, og det vil være dig folk rækker ud til når de har spørgsmål indenfor dette emne. Derfor er e-mails en super god måde at opbygge dit image i din niche, og skabe en ekspert-status inden for dit område.

Sælge egne produkter

E-mails er bare et godt medie til salg. Har du god e-mailliste når du lancerer et nyt produkt, så kan det ikke gå helt galt. Det er selvfølgelig alfa omega, at dit produkt er skræddersyet til den type af personer der er på din e-mailliste. Hvis du sælger havetraktorer, kan det ikke hjælpe noget at have en liste med unge kvinder mellem 18 og 25 år der bor i indre københavn. Her passer produktet ikke sammen med personerne på din e-mailliste. Derfor skal du tænke nøje over, hvordan du får de rigtige personer på din liste.

Sælge affiliate produkter

Har du ikke lavet nogen produkter selv, så kan du også sagtens bruge dine e-mails til at sælge andres produkter – såkaldte affiliate produkter. Læs mere om affiliate marketing her. Her er det igen vigtigt at huske på, at du kun skal markedsføre produkter der passer med de personer du har på din e-mailliste, og som din målgruppe vil have glæde af. Husk også at tjek om dit affiliate-program tillader links i nyhedsbreve, det er der nogle få der ikke gør, og så skal du selvfølgelig ikke bruge det program i e-mails.

Give yderligere værdi til dine læsere

Dette ser jeg som et af de vigtigste aspekter ved e-mail marketing. Jeg prøver altid at give mine læsere ekstra værdi når jeg sender en e-mail ud. Det kan være i form af noget eksklusivt indhold, som de ikke finder andre steder, tips og tricks som jeg ikke deler med andre, eller en personlig historie der vil motivere eller hjælpe mine læsere på den ene eller den anden måde. Det kan også være gratis kurser, checklister eller andet gratis materiale, som jeg kun deler med folk på min e-mailliste.

 

Sådan kommer du i gang!

Nu er vi vist enige om, at en e-mailliste og et nyhedsbrev er virkelig vigtigt når du vil drive en succesfuld blog. Det er aldrig for sent at starte din e-mailliste, og om et år vil du være glad for at du startede i dag!

Step by step

1. Tilmeld en email klient

Jeg bruger, og anbefaler dig kun at bruge ConvertKit (reklamelink) til at styre din e-mailliste og udsende dit nyhedsbrev. Det er et program der er udviklet specielt til bloggere, og det kan alt det du skal bruge. Jeg har tidligere lavet en demonstration af programmet, som du kan finde her!

2. Lav en lead magnet

En lead magnet er en gratis ting, der skal motivere folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det er ikke noget med at du skal bestikke folk til at melde sig til, men det er en lille motivation, så folk rent faktisk vil tilmelde sig.

Nogle eksempler er mit kursus “28 dage til en succesfuld blog”, mit “Pinterest minikursus” eller min “SEO-checkliste”. Det er alle sammen produkter, som jeg giver gratis til folk på min e-mailliste, men som man altså skal være tilmeldt for at modtage.

Jeg anbefaler dig at lave en lead magnet når du skal i gang med at opbygge din e-mailliste. Du skal måske lave flere, før du finder en der virker for dig, så du må prøve dig frem. Det er vigtigt at tænke på at din lead magnet skal tiltrække din kernelæser – hvem er det du gerne vil have på dit nyhedsbrev? Lav en lead magnet, der løser et specifikt problem for denne læser.

3. Lav en tilmeldingsform

Nu skal du lave en tilmeldingsform, så folk kan tilmelde sig dit nyhedsbrev. Samtidig skal du sætte det op, så der bliver sendt en mail til folk der tilmelder sig, hvor din lead magnet et vedhæftet. Det gør du super nemt igennem ConvertKit (reklamelink) – Jeg viser dig hvordan i denne video. Når du har lavet formen, skal du sætte den ind på din blog, og du er klar til at folk tilmelder sig.

4. Opsæt en automatisk velkomstsekvens

Det er en god ide, at opsætte en velkomstsekvens, når du har startet din e-mailliste. En velkomstsekvens, er en serie af e-mails, der giver dig mulighed for automatisk at sende noget information ud til nye personer der har tilmeldt sig. Det kan for eksempel være en mail om dig, og hvorfor du har startet din blog, det kan være en mail med nogle af dine bedste blogindlæg, som du anbefaler at nye læsere starter med, eller noget helt andet. Tænk på, at du skal bruge disse mails til at drage nye læsere ind i dit univers, og give dem masser af værdi, så de får lyst til at åbne dine ugentlige nyhedsbreve fremover.

5. Driv trafik til din lead magnet

Nu er du klar til at drive trafik til din side eller dit blogindlæg med din lead magnet. Det kan du gøre på mange måder – du kan for eksempel dele på de sociale medier, skrive en gæsteblog på en anden blog, få andre bloggere til at omtale den på deres blog, sociale medier eller nyhedsbrev. Du kan også benytte betalte annoncer på Facebook eller Instagram, eller noget helt andet. Gør hvad du kan for at sende så meget trafik som muligt til den side med din lead magnet.

6. Hold kontakten med dine læsere

Når du begynder at få tilmeldinger på dit nyhedsbrev, er det vigtigt at du “holder din liste varm” – dvs. at du holder kontakten med dine læsere. Husk at folk har taget et valg om at være på din liste, de fortjener at høre fra dig. Så snart du har 1 tilmeldt på dit nyhedsbrev, skal du begynde at udsende ugentlige nyhedsbreve. Husk at det er 1 person, og ikke bare en anonym e-mailadresse – der er faktisk en person bagved. Det er aldrig for tidligt at begynde at sende e-mails ud, og vær ikke ked af at du har en lille liste til at starte med. Tænk på det som om at 10, 15 eller 20 personer faktisk er dukket op for at høre dig tale og fortælle om dit emne. Så er 20 personer faktisk mange, hvis det er første gang du skal stå foran 20 personer og fortælle om din blog. Værdsæt dine læsere, og giv dem værdi fra den første tilmeldte er på din liste!

Smid en kommentar herunder og fortæl mig om du har startet din emailliste?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag kurset: 28 dage til en succesfuld blog

I gennem kurset lærer jeg dig præcis hvordan du starter en succesfuld blog, som du herefter kan begynde at tjene penge på! Du lærer alt fra bunden, og behøver ikke teknisk erfaring for at være med.

Når du tilmelder dig, accepterer du min Privatlivspolitik

Tilmeldt! Tjek din mail for at bekræfte!