Hvad er sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold dækker over alt det indhold, som bloggere og influencers bliver betalt for at lave på deres forskellige platforme. Det kan være indhold som man modtager kontant betaling for, men det kan også være indhold, som man modtager produkter eller anden betaling for at lave.

Sponsoreret indhold er en god mulighed for dig som blogger, til at tjene gode penge på din blog. Mine anbefalinger er, ligesom med affiliate marketing, kun at skrive om produkter og virksomheder, som du kan stå inde for. Det er vigtigt for at bevare din troværdighed over for dine læsere. Derudover bør du skrive om produkter og virksomheder, der passer ind i din blogs tema, og som er relevante for dine læsere.

Har du brug for hjælp med din blog?

Har du brug for hjælp til at få din blog på plads, så du kan komme i gang med at tjene penge på den? Så har jeg et gratis kursus til alle på min emailliste der kan hjælpe dig igang. Det er på begynderniveau, og er til dig der vil starte en ny blog fra bunden, eller dig der vil sikre at du har opbygget din blog rigtigt. Kurset kan du bruge samtidig med at du starter din blog, eller du kan bruge det som en form for checkliste hvis du allerede har en blog.

Typer af sponsoreret indhold

Sponsorerede blogindlæg

Du har garanteret set blogindlæg der har været mærket med “reklame”, “annonce” eller teksten “sponsoreret af…”. Det er hvad vi kalder sponsorerede blogindlæg. Det er indlæg, hvor en virksomhed har betalt bloggeren for at omtalte dem eller et af deres produkter. Det er en type indlæg der er meget normale, og som vi ofte støder på rundt omkring i blogland.

Betalingen for denne type indlæg kan enten være kontant, eller bloggeren kan have modtaget nogle produkter, billetter til events eller andet som betaling. Men det vigtige, og det der kendetegner et sponsoreret indlæg, er at bloggeren har modtaget en betaling for at skrive indlægget.

 

Sponsorerede posts på sociale medier

Lige som du kan blive betalt for at skrive et indlæg på din blog, så kan du også blive betalt for at lave opslag på sociale medier. Det medie der er mest oppe i tiden i forhold til sponsoreret indhold er Instagram, men også Facebook er et sted mange virksomheder gerne vil have vist deres reklame.

Der er forskellige typer af posts på de forskellige sociale medier, men du kan for eksempel indgå en aftale med en virksomhed om at lave sponsorerede opslag på din Facebookside, i dit Instagram-feed eller måske i en Instagram-story. Du vil typisk se rigtig mange af den type opslag hvis du scroller igennem Instagram eller klikker dig igennem Instagram-stories. YouTube er også rigtig godt med, når vi taler om sponsoreret indhold, og mange YouTube’ere bliver betalt for at vise specifikke produkter eller omtale specifikke virksomheder i deres videoer.

En anden type sponsoreret indlæg, som vi ofte ser på sociale medier er Giwe Aways og konkurrencer sponsoreret af virksomheder. Her kan både præmien til konkurrencen være sponsoreret, men ofte vil bloggeren også få betaling for at afholde konkurrencen og promovere virksomhedens produkt.

 

Hvor stor en blog skal du have for at få sponsorater?

Du behøver faktisk ikke at have en kæmpestor blog med mange læsere for at skrive sponsorerede indlæg for virksomheder. Det vigtigste i starten er, at du finder virksomheder som passer godt til din målgruppe af læsere, og som kan se en fordel i at reklamere på netop din blog. Du skal ikke være mange for at din blog er for lille, du skal bare være god til at sælge din ide og det din blog kan overfor virksomhederne.

Det skal du have, når du vil igang med at samarbejde med virksomheder:

  • Dit eget domæne til din blog

  • Regelmæssige blogindlæg der for eksempel udkommer en gang om ugen

  • En side om dig selv med dine kontaktinformationer

  • Cookie- og privatlivspolitik

  • En e-mailadresse der er tilknyttet dit domæne

  • Profiler på Facebook, Instragram og evt. andre sociale medier

  • Google analytics tilknyttet din blog

  • Jeg anbefaler derudover at du har opsat din emailliste, så du kan sende besked ud til dine læsere om dit samarbejde med virksomheden.

Hvordan skriver man et sponsoreret blogindlæg?

Der er nogle få ting der er gode at huske på, når du skal skrive indlæg eller lave andre samarbejder med virksomheder.

  • Lav en klar aftale med virksomheden inden du går i gang, hav det på skrift gerne i en mail.
  • Vær enige om samarbejdets udformning, hvor langt skal blogindlægget være, skal der være billeder, hvor mange posts på sociale medier skal du lave.
  • Gør det klart at du ejer dit indhold inkl. dine billeder, og at virksomheden ikke må bruge indholdet uden at I aftaler det, evt. mod betaling.
  • Husk tydeligt at skrive i starten af dit indlæg, at der er tale om “Reklame” – se retningslinjer hos forbrugerombudsmanden.
  • Vær ærlig når du skriver dit indlæg, og prøv at undgå at blive påvirket af at indlægget er betalt.
  • Kan du ikke lide det produkt du skal skrive om, er det en god ide at kontakte virksomheden og fortælle om problemet i stedet for at skrive en dårlig anmeldelse.
  • Når du har udgivet indlægget skal du informere virksomheden, så de kan se dit arbejde, fortæl dem at de er velkomne til at dele indlægget på deres sociale medier.
  • Efter en uges tid kan du sende en opfølgende mail, høre om virksomheden har været tilfredse med samarbejdet, og om der er yderligere du kan hjælpe dem med.

Hvordan får man en aftale med en virksomhed?

Det første jeg anbefaler dig at gøre, hvis du vil igang med at lave sponsoreret indhold i samarbejde med virksomheder, er at lave et mediekit for din blog og dine sociale medier. Et mediekit er en (kort) PDF-fil som du kan sende til virksomheder du gerne vil arbejde sammen med. I dit mediekit vil virksomheden kunne læse mere om dig og din blog, de vil kunne se dine statistikker og læse om hvem din målgruppe er. Du kan også inkludere dine priser i dit mediekit hvis du synes.

BRUG MIN SKABELON OG LAV NEMT DIT EGET MEDIEKIT

Sådan laver du et mediekit

Jeg vil gerne gøre det så nemt for dig som muligt at komme i gang med at arbejde sammen med virksomheder, derfor vil jeg dele mit mediekit med dig. Du er velkommen til at bruge skabelonen til din egen blog, du skal bare huske at ændre alle oplysningerne til dine egne selvfølgelig.

Hvad skal dit mediekit indeholde?

Om du bruger min eller en anden skabelon, kan du bruge disse 10 punkter til at få en ide om hvad dit mediekit skal indeholde.

  1. Billede/blikfang. Har du et godt billede/logo, der kendetegner dig og din blog, så brug det i toppen af din skabelon.
  2. Titlen på din blog og 2-3 stikord til hvad til din blog handler om
  3. En beskrivelse af dig, din baggrund for at blogge og hvad din blog handler om
  4. Din blogs statistik – antal læsere og følgere på de sociale medier
  5. Din kontaktinformation bør stå på alle siderne i dit mediekit
  6. Beskriv hvilken typer af samarbejder du ønsker at indgå
  7. Beskriv hvem din målgruppe og dine læsere er
  8. Yderligere kontaktinformation
  9. Beskriv dine priser eller hvordan virksomheden kan få dine priser
  10. Brug et genkendeligt billede af dig selv, som du også bruger på dine platforme

Lav et eller flere “prøveindlæg”

Når du skal forhandle med virksomheder om en aftale, vil de gerne vide hvad de får for deres penge. Derfor er det en god ide at have et eller to indlæg, som du kan vise dem. Udvælg et produkt som du selv bruger og er glad for, og skriv dit livs bedste indlæg om dette produkt. Du kan evt. tilføje affiliatelinks hvis du vil se om du kan tjene lidt på indlægget samtidig.

Skriv en god anmeldelse af produktet, tag gode billeder af produktet i brug, lav evt. en video om produktet. Udgiv dit indlæg og lav billeder som du kan dele på dine sociale medier. Nu har du alt det materiale du skal bruge for at tage kontakt til en virksomhed.

 

Tag kontakt til en virksomhed og pitch din ide

Når du har dit mediekit og dit prøveindlæg på plads, er du klar til at gå i gang med at finde en virksomhed du kan samarbejde med.

Du har garanteret allerede nogle ideer i tankerne til virksomheder, ellers kan du bruge lidt tid på at researche lidt. Kig på hvilke virksomheder der tidligere har indgået i sponsorerede samarbejder, og overvej hvilke produkter du bruger i din hverdag, og som du vil være glad for at anbefale til andre på din blog. Det er godt at starte med virksomheder du kender, så er du sikker på, at du kan stå inde for deres produkter.

Når du har fundet din virksomhed skal du sende dem en mail. Undersøg gerne om der er nogen i virksomheden der står specifikt for markedsføring, så kan det være en god ide at sende din mail direkte til denne person.

 

I din mail skal du skrive:

  • Hvem du er og hvorfor du gerne vil samarbejde med virksomheden
  • Hvilket produkt eller service du ønsker at promovere for virksomheden
  • Din ide til hvordan samarbejdet vil blive udført, husk at linke til dit “prøveindlæg” og posts på de sociale medier, så de kan se hvad de får for pengene.
  • En pris på en samlet pakke – angiv for eksempel pris på 1 blogindlæg, 2 opslag på facebook samt 2 posts på Instagram. Du kan evt. vente med at sende en pris indtil virksomheden har tilkendegivet at de er interesserede i et samarbejde.
  • Skriv at du er åben overfor ideer til andre typer af samarbejder, og at du ser frem til at høre fra dem igen.

 

Nu har du sendt dit første pitch til en virksomhed, og du må nu vente og se om de svarer. Hvis de ikke svarer, skal du ikke give op, men op på hesten igen og prøv en anden virksomhed.

Hvis du ikke har mod på at kontakte virksomheder direkte, så kan du prøve en af de hjemmesider der formidler kontakt i mellem bloggere og virksomheder.

YoHype.com

På YoHype kan du finde betalte samarbejder til både din blog, Instagram og YouTube. Hvis du ikke allerede er medlem, vil jeg anbefale dig at blive det. På YoHype bliver du betalt et beløb pr indlæg, der afhænger af hvor mange besøgende du har på din blog. Du behøver ikke at have noget specifikt antal for at komme i gang, men din betalinger bliver højere jo flere læsere du har.

På YoHype bliver du præsenteret for en masse kampagner for forskellige virksomheder, som du kan ansøge om at være med i. Hvis du vil ansøge om et samarbejde, sender du en ansøgning igennem YoHype, og du kan tilføje en besked til virksomheden. Her kan du skrive de samme ting, som du ville gøre hvis du pitchede direkte til virksomheden – se foregående afsnit. Virksomheden tager herefter stilling til om du er den rigtige til kampagnen, og du vil modtage en besked med om din ansøgning er godkendt eller afvist. Når din ansøgning er godkendt, kan du gå i gang med at skrive dit indlæg, eller stille opklarende spørgsmål til virksomheden inden du går igang.

Det er et meget velfungerende system, som er nemt at finde ud af, betalingen kommer til tiden, og der er mange forskellige typer af samarbejder på siden. Det er efter min mening det bedste sted pt at finde samarbejdsaftaler med virksomheder i Danmark.

Weablog.com

Weablog er også et godt sted at være medlem hvis du ønsker at skrive sponsorerede blogindlæg. Det er et meget simpelt system, og du slipper for en masse administrativt arbejde. Betalingen for indlæggene er dog også i den lave ende hvis man sammenligner med YoHype.

På Weablog kan virksomheder lægge en opgave ud til bloggerne, enten som en åben opgave til alle der passer på kriterierne, eller som en lukket opgave til en ellere flere specifikke bloggere. Bliver du tilbudt en opgave, kan du vælge at acceptere den og skrive blogindlægget, eller du kan afvise opgaven.

De åbne opgaver kan tages af alle, og her gælder det om at være hurtig. Den første der accepterer opgaven får lov til at skrive blogindlægget.

Det er nemt at komme i gang med Weablog, og det er et system der fungerer fint til at finde samarbejder med virksomheder. Hvis du har problemer er de også altid rigtig søde til at hjælpe, og det er et stort plus.

Se lige denne skønne video, og lær lidt om hvad YoHype egentlig er!

Hvad skal man tage i betaling for et sponsoreret indlæg?

Den del af det at arbejde med virksomheder og skrive sponsorerede indlæg er skræmmende for mange bloggere – hvorfor? Fordi vi skal prissætte os selv og vores værdi. Og værdi er nøgleordet her. For sponsorerede indlæg har værdi for en virksomhed, ligegyldigt hvor lille eller stor din blog er.

Der er forskellige metoder du kan bruge til at bestemme hvad du skal tage for et sponsoreret blogindlæg, men det vigtigste at huske på, er at du skal prissætte ud fra din værdi, og ikke ud fra hvor mange timer du bruger. Din værdi er vigtigst for virksomheden, jo større din blog bliver, jo flere følgere du får, jo større emailliste du kan sende dine indlæg ud til, jo højere bliver din pris, fordi værdien for virksomheden stiger.

Jeg har skrevet et indlæg om hvordan du kan prissætte dine sponsorerede indlæg. Det kan du finde her: Hvad skal man tage for et sponsoreret blogindlæg?

 

Regninger, moms og skat

Når du har lavet et sponsoreret indlæg til en virksomhed, skal du typisk sende dem en faktura for at opkræve din betaling. Det kan foregå på flere måder, hvis du ikke har et CVR-nr kan du påføre dit CPR-nr på fakturaen. Når du kommer igang med at tjene penge på din blog, vil jeg dog anbefale dig at du snakker med en revisor om, om det er en god ide at få oprettet en virksomhed og få et CVR-nr.

Jeg sender alle mine fakturaer fra programmet Billy.dk (reklamelink). Det er nemt, billigt, og så er der super god kundeservice. Du kan prøve programmet gratis i 30 dage, og se om det er noget for dig.

Husk at du skal indberette dit overskud fra din blog til skat som B-indkomst. Det er ikke spor svært – du tager alle dine indtægter, trækker dine udgifter fra, og indberetter det resterende overskud.

Jeg håber du har fået mod på at gå i gang med at tage kontakt til virksomheder og få nogle gode samarbejder stablet på benene. Hvis du har brug for hjælp til at få din blog helt på plads inden, så vil jeg foreslå du tager mit gratis kursus 28 dage til en succesfuld blog. 

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag kurset: 28 dage til en succesfuld blog

I gennem kurset lærer jeg dig præcis hvordan du starter en succesfuld blog, som du herefter kan begynde at tjene penge på! Du lærer alt fra bunden, og behøver ikke teknisk erfaring for at være med.

Når du tilmelder dig, accepterer du min Privatlivspolitik

Tilmeldt! Tjek din mail for at bekræfte!