blogindlæg

Laver du dine blogindlæg når du får ideen, og udgiver dem samme dag eller måske dagen efter? Har du prøvet at sidde og “skulle” skrive et indlæg, men været tom for ideer? Så er dette indlæg skrevet til dig! Det handler nemlig om hvordan du kan forbedre indholdet på din blog ved at lave en planlagt indholdsstrategi.

Læs også: 28 dage til en succesfuld blog

Hvorfor er det en god ide at planlægge?

Det kan virke som en uoverskuelig opgave at planlægge dit indhold en måned ud i fremtiden, eller måske længere, men der er faktisk rigtig mange fantastiske ting ved at bruge denne metode.

  1. Du mangler aldrig indhold fordi du er “tom” for ideer
  2. Du har tid til at lave god research og sikre dine læsere en god kvalitet på din blog
  3. Du kan gennemarbejde dit indhold, og være sikker på at det er perfekt før du udgiver det
  4. Du har tid til at finde samarbejdspartnere til interviews, gæsteindlæg eller andet
  5. Du kan tillade dig at tage en fridag hvis behovet melder sig

En ting der er meget vigtigt ved at have en blog der skal generere en indtægt, er at være konsistent. Du skal helst udgive indhold regelmæssigt for at være sikker på at dine læsere kommer tilbage igen og igen. Ved at planlægge dine indlæg 1 måned eller 2 ud i fremtiden, er du sikker på at kunne overholde at poste regelmæssigt – For eksempel 1 eller 2 gange om ugen.

Læs også: Hvordan kan man tjene penge på at blogge? eller Affiliate Marketing – Kom igang med at tjene penge på din blog!

Hvordan finder man emner til sin blog?

Overvejer du tit hvad du skal skrive om når du skal til at blogge? Det gør jeg aldrig – jeg ved altid hvad jeg skal skrive om, og kan derfor bare gå igang når jeg har et ledigt øjeblik. Det er et stort plus især når man er mor – vi har ikke tid til at sidde og tænke for længe, men skal helst bare kunne producere når det gælder! Hvad enten tiden er 5 min alene på toilettet med iPhonen eller det er når ungerne sover om aftenen, så er det altid vigtigt bare at komme igang.

Derfor har jeg udviklet min egen strategi til at finde og bestemme hvilke blogposts jeg skal skrive og udgive. Med denne strategi har jeg lige nu ideer til mit indhold for det næste halve år frem i tiden. Det er fedt for sådan en kontrolfreak som mig!

Kort beskrevet går min strategi ud på at se på mit overordnede mål for bloggen hver gang jeg skal lave nyt indhold. Hvordan bedrager min ide til bloggens overordnede mål? Mit mål er at hjælpe andre mødre med at starte en blog og tjene penge på den, så de også kan få den frihed jeg har og kan bruge mere tid med deres børn. Hvad er dit mål?

Herefter har jeg set på hvilke blogemner jeg kan skrive om for at komme tættere på at nå mit mål. Dem har jeg lige nu 5 af. Ud fra disse 5 emner har jeg brainstormet en masse emner til blogindlæg, og herefter hvilke konkrete blogindlæg jeg kan skrive for at komme rundt om disse emner. Det lyder lidt komplekst, men hvis du vil se en nærmere forklaring, så kan du se min video herunder.

Du kan hente min skabelon og bruge den selv her:

Hvordan planlægger man et godt blogindlæg?

Et “stort” blogindlæg med godt indhold som jeg gerne vil have til at ranke højt på Google, skriver jeg typisk over 1-2 uger.

1. Ide

Jeg starter med selve ideen, hvilken værdi skal jeg give til mine læsere igennem dette indlæg. Med andre ord starter jeg bag fra – hvad skal jeg have videregivet med mit indlæg når mine læsere når til enden af indlægget?

2. Outline

Når jeg har en klar ide om hvad jeg vil med mit indlæg, så skriver jeg de forskellige elementer op der skal til for at jeg kan nå i mål – Hvad skal jeg fortælle mine læsere for at nå mit mål med indlæg? Det bliver mine afsnit i mit blogindlæg.

3. Indhold

Nu går jeg igang med at udfylde de afsnit jeg har planlagt til mit blogindlæg. Jeg forsøger at skrive så præcist som muligt, så jeg giver mest mulig værdi til mine læsere. Efter jeg har skrevet mit indhold lader jeg gerne teksten hvile et par dage før jeg går videre.

4. Korrektur og formatering

Nu læser jeg mit indlæg igennem, retter fejl og tilføjer formatering til teksten. Jeg markerer for eksempel vigtige elementer med fed, opdeler teksten i passende afsnit og tilføjer overskifter hvis de mangler.

5. Grafik og billeder

Til sidst laver jeg billeder og illustrationer til mit indlæg. Her bruger jeg Photoshop eller Canva, til at lave billederne den rigtige størrelse, og evt. tilføje tekst til billederne.

6. SEO-optimer dit indlæg

Inden dit indlæg skal udgives er det vigtigt at du SEO-optimerer det, for at blive fundet på søgemaskinerne. Jeg anbefaler at du bruger pluginet “Yoast SEO” – Her bliver du guidet igennem at lave en SEO titel og metabeskrivelse til dit indlæg. Derudover er det vigtigt at du sætter nogle interne links ind til andre relevante blogindlæg på din blog. SEO optimering er et komplekst emne, men det er nogle af de ting du skal huske i alle dine blogindlæg – Fokussøgeord, ALT-beskrivelser, Metabeskrivelse, SEO titel og interne links. Så går det ikke helt galt – du kan altid komme tilbage og arbejde mere på din optimering senere.

7. Sidste gennemgang og planlægning

Jeg laver en aller sidste gennemlæsning, og planlægger indholdet i CoScheduele, så bliver mit indlæg automatisk udgivet, og jeg kan planlægge posts på de sociale medier i samme omgang.

Editorial calendar

Jeg bruger værktøjet CoScheduele til at holde styr på alt mit indhold fra blogindlæg til indlæg på Facebook, Instagram og Pinterest samt hvornår jeg skal sende nyhedsbreve ud og hvad de skal handle om.

En sådan kalender hedder på fint bloggersprog en Editorial Calendar, og det er faktisk et super godt redskab til at holde styr på indhold. Hvis du har lyst til at investere lidt penge i det, kan jeg anbefale CoScheduele, men hvis du gerne lige vil se om du kan få glæde af en sådan kalender kan du også prøve “Editorial Calendar” pluginet til WordPress – det er helt gratis, og her kan du holde styr på alt dit blogindhold. Du kan dog ikke planlægge opslag på de sociale medier.

Sådan som jeg bruger min kalender, er at jeg har nogle faste “emner” og begivenheder på faste dage, for eksempel sender jeg nyhedsbrev ud om tirsdagen, og har altid et tip til at spare penge som mor om torsdagen. Nye blogindlæg med tips til bloggere udgiver jeg om mandagen – det er alt sammen ting som jeg kan planlægge i kalenderen langt ud i fremtiden. Lige så snart jeg har fået ideerne til mine næste blogindlæg ryger de ind i kalenderen på en dato, og det virker bare super godt for mig. Jeg lever efter mottoet: What gets scheduled gets done – hvis det ikke står i min kalender bliver det ikke lavet.

Ved at planlægge lang tid frem af gangen kan jeg også fokusere på at få lavet indhold der passer til de forskellige events i løbet af året. Så igen.. plot alt ind du tænker kan have relevans for dit blogindhold.

Her er hvordan min kalender ser ud lige nu – Når noget er færdigt bliver det grønt – ufærdige indlæg og noter er røde.

Lav godt indhold og markedsfør det

Selvom jeg bruger meget tid på mine blogindlæg, så prøver jeg at huske mig selv på at jeg skal bruge endnu længere tid på at få folk til faktisk at læse mit indhold. Der er ikke noget ved at lave super godt indhold, hvis ingen læser det.

Der er noget der hedder 20/80 reglen – Brug 20% af tiden på at lave indhold og 80% af tiden på at markedsføre det. Det er nok ikke helt sådan min fordeling af tiden ser ud, for jeg elsker virkelig at lave indhold, og er ikke rigtig en “sælgertype” så her springer jeg nogen gange over hvor gærdet er lavest. Langt størstedelen af mine læsere finder mit indhold via Google – SEO optimering er vel også en slags markedsføring? Men jeg øver mig virkelig på at være mere tilstede og synlig på de sociale medier i sær med hensyn til markedsføring – det er nemlig et sted jeg ved at jeg bør forbedre mig.

Jeg er især begyndt at bruge Pinterest i min markedsføring af mine blogindlæg, læs mere om det her

Hvis du stadig læser med så håber jeg at du vil give mig en kommentar om hvordan du planlægger dit indhold til din blog og de sociale medier – alle tips, tricks og spørgsmål er velkomne!

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag kurset: 28 dage til en succesfuld blog

I gennem kurset lærer jeg dig præcis hvordan du starter en succesfuld blog, som du herefter kan begynde at tjene penge på! Du lærer alt fra bunden, og behøver ikke teknisk erfaring for at være med.

Når du tilmelder dig, accepterer du min Privatlivspolitik

Tilmeldt! Tjek din mail for at bekræfte!