Føler du at du forsømmer din blog? Føler du at din blog kunne blive til noget stort hvis du bare havde mere tid til at arbejde på den? Har du svært ved at vide hvad du skal fokusere på for at gøre din blog større og få flere læsere? Så skal du læse videre her, hvor jeg hjælper dig med hvordan du kan drive en succesfuld blog på bare 60 min om dagen.

Lav en overordnet plan

Du skal have en overordnet plan for din blog. Hvad vil du opnå med din blog og hvornår vil du opnå det. Hvis du ikke har en klar plan, så kan du ikke arbejde målrettet for at nå dine resultater, og værst af alt, du kan spilde din værdifulde tid.

Tid er den ressource vi altid har for lidt af, derfor er det vigtigt at bruge den rigtigt. Når du har lavet en god målsætning for din blog og opsat alle dine mål, så skal du lave en plan for hvordan du når dine mål. Jeg kan godt lide at dele mine mål ud på de forskellige måneder, og arbejde meget målrettet med 1 mål af gangen. Du kan lære mere om hvordan du sætter mål for din blog i min E-bog “Lav en blog – Du kan tjene penge på

Når du har dine overordnede mål klar, skal du lave en plan for, hvordan du når dem. Det skal være en konkret plan med konkrete opgaver, der vil få dig tættere på dit endelige mål.

 

Lav aldrig noget der ikke passer ind i din plan!

Lav aldrig noget der ikke har et formål, der vil bringe dig tættere på målet!

Hvis dit mål er at få et specifikt antal læsere på din blog, så skal du planlægge præcist hvordan du vil få disse læsere. De kommer ikke af sig selv! Måske kan din plan være at skrive 1 blogindlæg om ugen, og dele det på alle relevante platforme. Hvis du ikke har en overordnet plan, som du følger hver uge, så når du aldrig i mål!

Når du har din plan for din blog, så skal du indføre alle dine konkrete opgaver i en form for system. Mine primære systemer er en stor masterliste jeg har over alle mine blogindlæg, en kalender i Asana med alle mine specifikke opgaver og en oversigt i Trello over mine ugentlige mål, udgivelser og markedsføring. Ved at sætte tingene i system, kan jeg arbejde meget mere effektivt.

Min metode til at skrive blogindlæg effektivt

Jeg hører fra mange bloggere, at de har problemer med at finde tiden til at skrive indlæg til deres blog. Det kan jeg som udgangspunkt godt nikke genkendende til, men jeg tror ikke altid at det handler om tid. Det handler også i høj grad om prioritering og metode. Med denne metode kan jeg skrive mine blogindlæg på 1 time, og bruge 1 time på redigering og opsætning. Det kan vi alle vist finde tid til, hvis vi altså prioriterer tiden til det.

 

1. Åbn et tomt dokument

Jeg bruger altid Google Docs når jeg skriver mine blogindlæg. Det er der flere årsager til, men vigtigst af alt, så gør det helt tomme dokument at jeg ikke bliver forstyrret af alt muligt andet. Skriver du direkte i WordPress kan du måske se notifikationer for nye kommentarer, ordoptælling og alle mulige andre forstyrrende elementer. Når du skal skrive effektivt, så skal du lukke alle andre ting på din computer og starte med et tomt dokument.

2. Find dit emne og dit fokussøgeord (5 min)

Det første du skal gøre at at finde dit emne. Måske har du allerede en ide om hvad du skal skrive om ud fra dine overordnede mål for din blog, ellers kan du se på hvilke spørgsmål dine læsere typisk stiller dig. Når du har dit emne skal du kigge på hvilket fokussøgeord du vil bruge til at SEO-optimere dit indlæg. Lav evt. en hurtig søgning i Google Søgeordsplanlægning for at sikre at du har det rigtige søgeord i tankerne når du skriver. Hvis du vil være mest effektiv, kan du finde dine emner for en måned af gangen, så du altid ved hvad du skal skrive om. 

 

3. Outline (5 min)

Nu skal du outline dit blogindlæg. Det er vigtigt at tænke på hvor du gerne vil hen med dit indlæg – hvad er endestationen? Hvad skal folk have lært når de har læst hele dit indlæg? Hvilken udvikling skal de have gennemgået? Nu skriver du alle de punkter, som du skal igennem i dit blogindlæg, for at du har fortalt din læser alt hvad der er nødvendigt, for at de opnår det mål du har med dit blogindlæg. Hvad har de brug for at vide? Disse punkter bliver dine overskrifter i dit blogindlæg.

 

4. Skriv uden at se tilbage (50 min)

Nu skal du i gang med at skrive din tekst. Mit bedste råd, er at gå i gang med at skrive, og skrive uden at se tilbage. Det vil sige, at du skal ikke begynde at redigere i indlægget og gå tilbage og skrive om midt i det hele. Skriv, skriv og bliv ved med at skriv indtil du har skrevet alt hvad du vil sige i dit indlæg. Senere kan du gå tilbage og redigere – det bræmser dig i din skriveprocess hvis du hele tiden stopper op, og det tager alt for meget tid.

 

5. Rediger tekst (20 min)

Nu har du 20 min til at redigere din tekst. Lad være med at bruge mere tid, for efter de 20 min vil du ikke lave rettelser der vil være tiden værd. Du vil måske bare sidde og lave små ændringer, der egentlig ikke gør den store forskel. Accepter at dit blogindlæg ikke vil være 100% perfekt, og husk på, at ved at stoppe i tide, giver du plads til at lave andre ting på din blog, som vil give dig langt flere resultater end at sidde og rette enkelte ordstillinger eller kommaer.

 

6. Opsæt i WordPress (20 min)

Nu skal du kopiere din tekst ind i WordPress, og begynde din opsætning. Tilføj de rigtige h1,h2 og h3 overskriftsformateringer, lav punktopstillinger, og inddel teksten i passende afsnit. Husk at det skal være nemt at skimme dine indlæg, for det er sådan de fleste læser blogindlæg. Tilføj også links til dine egne blogindlæg, og andre relevante hjemmesider.

 

7. SEO-optimer (15 min)

Nu skal du SEO-optimere dit blogindlæg. Til det skal du bruge plugin’et “Yoast SEO”. Hvis du ikke har mulighed for dette plugin, så skal du optimere dit blogindlæg efter mine råd her: SEO for bloggere. Husk at indtaste metabeskrivelse, der indeholder dit fokussøgeord, og se om du kan få alle prikkerne grønne i Yoast.

 

8. Planlæg offentliggørelse (5 min)

Nu er dit indlæg klar til at blive offentliggjort, og du skal nu planlægge det i WordPress så det udkommer den dag du ønsker det. Jeg anbefaler at man vælger en eller flere faste dage i ugen, hvor nye indlæg udkommer, så skal man ikke tænke så meget over hvornår, og man kan nemmere sætte arbejdsprocessen i system. Derudover vil dine læsere kunne forvente nye indlæg på samme dag, og du vil ikke skuffe dem.

Andre arbejdsopgaver

Ud over at skrive blogindlæg, er der også andre arbejdsopgaver der følger med, når man har en blog. Mit bedste råd er, sæt dine opgaver i system! Det kan godt være, at det føles lidt skørt når du kun har en lille blog, og du får meget få kommentarer og emails, men hvis du får lavet de gode vaner nu, vil det bliver lettere for dig selv, når din blog vokser. Derudover vil du frigive mere tid til at arbejde på andre ting på din blog.

 

Svar på kommentarer og emails

Sæt en tid på hvornår du svarer på emails og kommentarer, og sørg for ikke at tjekke din mail konstant. Det er en kæmpe tidsrøver, og derfor en farlig fælde du kan falde i. Mit råd er, at sætte 10 min af hver morgen eller aften til at tjekke din mail, svare på mails og svare på kommentarer på din blog. Får du ikke så mange henvendelser, så kan du evt. vælge 2-3 dage om ugen.

 

Vær aktiv på sociale medier

Du skal være aktiv på de sociale medier, men ikke hele tiden. Sæt tid af hver dag til at engagere dig med dine følgere, men lad være med at sidde og vente hele dagen og holde øje med dine kommentarer og likes. Sociale medier kan virkelig være en tidsrøver, så sæt fx. 10 min af hver morgen og 10 min hver aften til at kommenterer, svare og besøge andre blogs.

 

Hold kontakten med dine læsere

Der hvor du skal lægge din energi og din tid, er hos dine læsere. Prioriter tiden til at tale med dem enten online eller offline. Brug tid på at svare dem på deres emails, hvis de har brugt tid på at sende dig en email eller en kommentar, så fortjener de et svar de kan bruge til noget.

 

Herunder er mit eksempel på hvordan jeg fordeler mine timer på en uge. Jeg kan godt lide at holde weekenderne fri til familien, men de 7 timer kan selvfølgelig bruges helt som du selv ønsker det.  

Systemer til at drive en succesfuld blog

Editorial calendar

Du skal lave en editorial calendar til din blog – det er din ugentlige blogkalender. I denne kalender skal du angive alt det indhold du skal lave på en uge. Du kan lave en generel kalender, hvor du angiver at hver mandag udgiver du et blogindlæg, hver tirsdag sender du en email med dit nyhedsbrev osv. Lav et system, som du kan bruge igen og igen.

Sådan ser mit system ud:

 

Promotional calendar

Når du har styr på hvilket indhold du vil udgive hen over ugen, så skal du planlægge din markedsføring. Markedsføring er en virkelig vigtig del af det at drive en blog, men du behøver ikke opfinde den dybe tallerken hver uge. Hav en fast metode til hvordan du promoverer dine blogindlæg, så du nemt og hurtigt kan planlægge alt din markedsføring på en gang. Det sparer dig for meget tid i løbet af en uge, hvis du ikke skal huske på at dele dit indlæg på Facebook, Instagram og Pinterest, men at det hele er planlagt og du kan fokusere på noget andet.   

Sådan ser min promovering af mit blogindlæg ud hen over ugen. Jeg planlægger det hele en gang om ugen:

Batch dine arbejdsopgaver

Batching betyder, at du samler alle lignende opgaver i en blok. Dvs. hvis du skal skrive 3 blogindlæg, kan det være en fordel at skrive dem lige efter hinanden. Hvis du skal lave 5 billeder i Canva, så lav dem alle på en gang, og send alle mails til virksomheder ang. sponsoreret samarbejde på en gang. Du sparer en masse tid når du allerede er inde i det rigtige mindset, så det er meget effektivt at arbejde på denne måde.

 

Udnyt din tid

Blogging betyder ikke at du nødvendigvis skal sidde ved skrivebordet, og skrive på et blogindlæg. Specielt som mor kan det være svært at finde tiden til at sætte sig ned og fordybe sig flere timer af gangen. Jeg har i en overgang skrevet blogindlæg mens jeg sad inde ved børnene om aftenen. De havde brug for at jeg var i værelset mens de faldt i søvn, og i stedet for bare at sidde der, kunne jeg skrive et blogindlæg på min iPad eller på min telefon. Det er en anden fordel ved at skrive i Google Docs, det er nemt at skrive fra alle enheder, og det bliver synkroniseret med det samme. Udnyt din tid og skriv når du venter på bussen eller tager 5 min for dig selv i haven.

 

Automatiser dine opgaver

Noget der kan spare dig for rigtig meget tid er at automatisere så meget som muligt. Jeg har automatiseret meget af min markedsføring på sociale medier ved at bruge Tailwind (reklamelink) til Pinterest og Instagram og CoScheduele til Facebook.

Coscheduele er rigtig smart, idet du kan lave opslag, som du kan loope på din Facebookside, for eksempel med en måned mellemrum. Det vil sige, at når du laver nye Facebookopslag, så kan du gemme dem i systemet, og de gentager sig selv på dage hvor du ikke har fået planlagt noget indhold.

Tailwind bruger jeg til at planlægge alle min Pins og mine Instagram posts for en uge af gangen. På den måde skal jeg kun tænke på disse ting en gang om ugen, og derefter udkommer indholdet automatisk på de planlagte dage.

Det er også en god ide at have en auto-responder sat op når nogen tilmelder sig dit nyhedsbrev. Jeg bruger ConvertKit (reklamelink) til mit nyhedsbrev og min emailliste, og har sat en velkomstsekvens op, så læsere der tilmelder sig mit nyhedsbrev bliver mødt af en række mails hen over de næste par uger. I disse emails vil læserne lære mig og min blog bedre at kende, og jeg vil forsøge at skabe en tættere relation til mine læsere. Det er super effektivt, og sparer meget tid for mig.

 

Blog på den smarte måde

Der er nogle metoder, du kan bruge for at arbejde på smart som muligt. Det er vigtigt at huske på, at du ikke skal opfinde den dybe tallerken hver gang du skal udgive nyt indhold, og nogen gange kan det være bedst for dig at springe over hvor gærdet er lavest.

 

Genbrug indhold

Jeg elsker genbrug – både i real life, og her på bloggen. Jeg genbruger tit mit indhold, og det gør min blog bedre. Du skal huske på, at det er de færreste der læsere alle dine blogindlæg fra ende til anden – måske din mor, men ellers er det nok ikke så mange. Derfor kan du både hjælpe dine læsere og dig selv ved at genbruge noget af dit indhold.

Har du skrevet et godt blogindlæg? Så kan du måske bruge noget af det til en video om samme emne, du kan bruge det til et nyhedsbrev eller til en Insta-story. Der er ingen skam i at genbruge indhold, og du får meget mere ud af dit indhold ved at dele det på forskellige måder. Det kan være at du har en god opskrift i et blogindlæg, som du kan sætte op på en ny måde og tilbyde den som et pdf download i sammenhæng med andre lignende opskrifter? Så kan det måske også fungere som en tilmelding til dit nyhedsbrev samtidig. Kun fantasien sætter grænser for hvordan du kan bruge dit indhold!

 

Brug gæstebloggere

Gæstebloggere er en rigtig god måde at få kvalitetsindhold på din blog. Du kan lave en gæsteblogger-serie eller bruge nogle enkeltstående bloggere til at få indhold indenfor et specifikt emne på din blog.

Gæsteblogging er også en god måde at få relationer til andre bloggere på, og det kan også give din blog nye læsere, da gæstebloggerne ofte selv vil dele indlægget med sine læsere.

Husk at der skal være tale om unikt indhold, og det må altså ikke være indhold fra gæstebloggerens egen blog du lægger op. Så kan du risikere at blive straffet af Google i søgeplaceringerne.

 

Vælg temaer der hjælper dig

Du skal være smart når du udvælger temaer eller emner til din blog. Tænk igen på dit overordnede mål. Hvad er det du vil med din blog? Lav en plan for hvilket indhold der vil hjælpe dig i mål.

Brug dit indhold til at tiltrække de rigtige læsere. Har du planer om at lave et digitalt produkt inden for et specifikt emne, så brug månederne inden på at skrive om emner der vil tiltrække de rigtige læsere til dette produkt. Skriv om de emner der vil tiltrække dine “drømmelæsere”

 

Spørg dine læsere om hjælp

Hvem ved bedst hvad dine læsere gerne vil høre om? Det gør de selv! Derfor skal du spørge dem hvad de har lyst til at læse om på din blog! Hvilke emner optager dem, hvilke problemer har de i hverdagen, og hvordan kan du hjælpe dem med at løse dem.

Du behøver altså ikke regne alting ud selv. Spørg dine læsere – de ved bedst!

 

Klar – Parat – Blog

Nu er det bare at komme i gang med at udgive indhold og skabe en succesfuld blog. Du har tid til at blogge hvis du sætter dine opgaver i system og arbejder effektivt og målrettet.

Hvad er dit bedste tip til at arbejde effektivt og nå dine mål? Smid en kommentar herunder!

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og modtag kurset: 28 dage til en succesfuld blog

I gennem kurset lærer jeg dig præcis hvordan du starter en succesfuld blog, som du herefter kan begynde at tjene penge på! Du lærer alt fra bunden, og behøver ikke teknisk erfaring for at være med.

Når du tilmelder dig, accepterer du min Privatlivspolitik

Tilmeldt! Tjek din mail for at bekræfte!